Sprzedaż przyczep rolniczych w maju lekko w górę

Od początku roku sprzedaż przyczep rolniczych utrzymuje się na stabilnym, ale niskim poziomie. W maju 2016 r. zarejestrowano 243 przyczepy, czyli 6 szt. więcej niż w kwietniu i 18 szt. więcej niż w marcu. Wynik ten jest jednak ponad 3-krotnie słabszy od odnotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy w ręce rolników trafiło 827 nowych przyczep rolniczych – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.

Wraz z rozpoczęciem sezonu zakupowego odnotowujemy delikatną poprawę na rynku przyczep. Nie są to jednak duże wzrosty w związku z utrzymującym się brakiem dodatkowego kapitału ze środków unijnych. Marki konkurują zatem o zainteresowanie rolników za pomocą atrakcyjnych programów finansowania. Innym rozwiązaniem, na które wciąż chętnie decydują się polscy gospodarze, są maszyny używane – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w maju 2016 (mierzona liczbą rejestracji) (źródło: AgriTrac 2005–2016)
Marka Liczba przyczep rolniczych w maju Udział rynkowy (%) Zmiana procentowa w stosunku do 2015 (maj2016/maj2015)
PRONAR 100 41,15% -202,00%
METALTECH 29 11,93% -337,93%
METAL-FACH 28 11,52% -353,57%
WIELTON 12 4,94% -608,33%
MEPROZET 11 4,53% -9,09%
ZASŁAW 11 4,53% -436,36%
CYNKOMET 9 3,70% 44,44%
URSUS 9 3,70% -11,11%
GOMAR 5 2,06% -60,00%
AGROMET PILMET 3 1,23% -266,67%
POZOSTAŁE 26 10,70% -211,54%
SUMA 243 100,00% -240,33%

Producent z Narwi wciąż na szczycie

Wręcz oczywistym jest już, że na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji marek przyczep rolniczych plasuje się Pronar. Producent z Narwi zarejestrował w maju 100 nowych przyczep, zostawiając swoich rywali daleko w tyle. Jest to jednak wynik gorszy o 9% w porównaniu z kwietniem 2016 i o 66% słabszy, jeśli pod lupę weźmiemy analogiczny okres ubiegłego roku. Walka o drugie miejsce była zażarta – łeb w łeb szły marki Metaltech (29 sprzedanych przyczep) i Metal-Fach (28 szt.). Drugie miejsce Metaltechu to jednocześnie 45-procentowy wzrost sprzedaży w skali miesiąca, ale 72-procentowy spadek w skali roku. Z kolei 28 sprzedanych przyczep wyprodukowanych w Sokółce to identyczny rezultat, jak osiągnięty przez tę markę w kwietniu 2016 r., choć o 66 szt. słabszy od sprzedaży z maja 2015 r.

Marki konkurują zatem o zainteresowanie rolników za pomocą atrakcyjnych programów finansowania.

Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob

Klasyfikacja ładowności bez większych zmian

Podium w klasyfikacji ładowności przedstawia się identycznie jak w kwietniu. Najbardziej popularne wśród rolników są przyczepy o ładowności 10–13 T (70 szt.), drugie miejsce zajmuje 6–7 T (55 szt.), a trzecie – 13–17 T (41 szt.). Taka sprzedaż miesięczna oznacza dla tonażu 10 000–12 999 spadek zarówno w skali miesięcznej (o 6%), jak i rocznej (o 76%). Spadki notowane są również w przypadku przyczep o ładowności 6–7 T – sprzedano ich o 5 szt. mniej niż w ubiegłym miesiącu i 79 szt. mniej niż rok temu. Przyczepy o ładowności 13–17 T odnotowują natomiast 51-procentowy wzrost w skali miesiąca.

sprzedaż przyczep

fot. AgroFoto.pl, użytkownik: XXL

Mazowsze detronizuje Wielkopolskę

W maju na pierwsze miejsce w klasyfikacji województw wysunęło się woj. mazowieckie. W omawianym miesiącu zarejestrowano tam 35 szt., czyli o 9 szt. więcej niż u lidera z ubiegłego miesiąca, czyli Wielkopolski (26 szt.). Drugie miejsce tym razem zajmuje Lubelszczyzna, na terenie której nabyto 29 nowych przyczep rolniczych. Taki wynik oznacza dla tego województwa 26% wzrostu w skali miesiąca. Natomiast 26 rejestracji w woj. wielkopolskim to nie tylko zepchnięcie na ostatnie miejsce podium, ale też spadek o 87% w porównaniu z majem ubiegłego roku.

*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników czy przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.

 

Wyniki z kwietnia znajdziecie w artykule: Sprzedaż przyczep rolniczych: brak poprawy w kwietniu

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *