Borówka amerykańska w Polsce. Rośnie konsumpcja i eksport

Borówka amerykańska w Polsce zyskuje coraz większą popularność. Rośnie jej konsumpcja, a w ostatnich latach stała się jednym z polskich hitów eksportowych. Ponadto, ze względu na walory zdrowotne coraz częściej zaliczana jest do grona tzw. superfood. Pomimo tych superlatyw producenci borówek zmagają się z coraz większymi problemami wywołanymi przez zmiany klimatyczne.

Borówka wysoka, zwana potocznie amerykańską już od kilku lat w Polsce należy do hitów eksportowych. Jak zauważył Polski Instytut Ekonomiczny, w ciągu ostatnich 20 lat uprawa borówki była najszybciej rozwijającą się produkcją sadowniczą w naszym kraju. Z uwagi na to, Polska stała się drugim producentem borówki w UE (obok Hiszpanii), natomiast szóstym producentem na świecie.

Reklama

Borówka amerykańska w Polsce — dynamicznie rozwijająca się produkcja i eksport

Jak informuje Dominika Kozarzewska, członek zarządu Promocji Polskiej Borówki, sektor produkcji borówki w Polsce liczy ponad 1

borówka amerykańska - w - Polsce - Dominika Kozarzewska

Borówka amerykańska w Polsce to obecnie przodujący gatunek — mamy już ponad 1 tys. plantacji

fot. Katarzyna Kupczak

tys. plantacji o łącznym obszarze około 13 tys. ha. Obszar produkcji z roku na rok powiększa się w efekcie nowych nasadzeń. Wzrasta też produkcja, która według szacunków wynosi obecnie 55 tys. ton owoców borówki rocznie.

Borówka amerykańska prężnie rozwija się również dzięki eksportowi. Polskie borówki cieszą się dużym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców z powodu ich wysokiej jakości. Krajowe borówki trafiają w sumie do około 30 państw świata, z czego 96% eksportu stanowią dostawy na rynek UE. Głównymi odbiorcami polskich borówek są m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, jak również kraje skandynawskie.

Polskie borówki coraz częściej wybierane przez konsumentów

Borówka amerykańska w Polsce może również pochwalić się coraz większym zainteresowaniem ze strony krajowych konsumentów. Z „Narodowego badania konsumpcji owoców i warzyw” realizowanego przez Kantar wynika, że konsumpcja borówek w Polsce z roku na rok powiększa się o około 8 procent. Ponadto, ze względu na walory zdrowotne borówka zaliczana jest przez konsumentów do tzw. superfood (superżywność).

Borówka amerykańska w Polsce — potrzebne inwestycje w dobie zmian klimatu

Pomimo dobrych wyników uzyskanych w zakresie konsumpcji i eksportu producenci borówek zmagają się z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, które występują coraz częściej ze względu na zmiany klimatu. Aby uodpornić się na zmienną, a niekiedy niebezpieczną pogodę plantatorzy borówek coraz częściej inwestują w m.in. produkcję pod osłonami. To rozwiązanie jest jednak droższe i trudniejsze pod względem technologicznym.

Jesteśmy trochę na rozdrożu, ponieważ wiemy, że kto nie zainwestuje w nowsze technologie produkcji, w wymianę odmian, ten prawdopodobnie za kilka lat nie znajdzie swojego miejsca na rynku — dodaje Dominika Kozarzewska.

Źródło: Newseria Biznes


Czytaj również:
Śliwka Tasty Sweet — nowa odmiana o wyjątkowych właściwościach
Rynek borówki amerykańskiej 2022

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *