Daleka droga do kontroli pojazdów

Daleka droga do kontroli pojazdów

Od stycznia do kontroli technicznej pojazdów powyżej 3,5 tony upoważnione są jedynie okręgowe stacje. Co na to rolnicy?

Jeśli zobaczymy na drodze duży ciągnik z jeszcze większą przyczepą, to możemy podejrzewać z równie dużym prawdopodobieństwem, że to rolnik wybrał się w daleką drogę, by skontrolować pojazd pod względem technicznym. Od stycznia zmieniły się bowiem przepisy i do kontroli technicznej pojazdów powyżej 3,5 tony upoważnione są jedynie okręgowe stacje.

Uniemożliwienie przeprowadzania badań technicznych pojazdom o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w podstawowych stacjach kontroli pojazdów zmusza właścicieli tych pojazdów do przejazdu, nierzadko kilkudziesięciu kilometrów, do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

– Przyjeżdża do nas wielu rolników, ale zawsze kontrolowaliśmy wiele rolniczych pojazdów – mówi pan Marek, pracownik Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów przy Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie. – Jesteśmy w centrum Wielkopolski, dlatego rolniczych pojazdów zawsze było u nas dużo. Przed zmianą przepisów rozważana była możliwość „kontroli wyjazdowych”. Miało to wyglądać tak, że z urządzeniami jedziemy do jakiejś konkretnej wsi i tam robimy przegląd wszystkich pojazdów. Ale ten pomysł upadł i ostatecznie rolnicy muszą dojechać do stacji, aby zrobić przegląd techniczny pojazdów cięższych niż 3,5 tony.

Samorządowi rolniczemu wprowadzone zmiany się nie podobają. O swoich wątpliwościach przedstawiciele Krajowej Rady Izb Rolniczych mówią od ponad roku – od czasu, gdy pojawiły się propozycje zmiany prawa.

– Uniemożliwienie przeprowadzania badań technicznych pojazdom o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony – w szczególności ciągnikom i przyczepom rolniczym – w podstawowych stacjach kontroli pojazdów zmusza właścicieli tych pojazdów do przejazdu, nierzadko kilkudziesięciu kilometrów, do okręgowej stacji kontroli pojazdów – alarmują przedstawiciele KRIR. – Powoduje to spowolnienia w ruchu drogowym, a dodatkowo utrudnienie to może doprowadzić do zaprzestania przez wielu rolników dokonywania badań z uwagi na większe koszty i czas potrzebny na ich wykonanie po wprowadzonych zmianach.

Zarabiam mniej. Rozczarowani są także rolnicy, którzy tradycyjnie przyjeżdżają do mojej stacji i… odjeżdżają z kwitkiem, bo okazuje się, że muszą pojechać kilkanaście kilometrów dalej.

Mariusz Błażejowski

Niezadowoleni są też lokalni przedsiębiorcy, którzy – także na wsiach – zainwestowali w dobre stacje kontroli pojazdów.

– Dla mnie ta zmiana jest zła – mówi Mariusz Błażejowski, prowadzący stację kontroli pojazdów w Jutrosinie w pow. rawickim. – Zarabiam mniej. Rozczarowani są także rolnicy, którzy tradycyjnie przyjeżdżają do mojej stacji i… odjeżdżają z kwitkiem, bo okazuje się, że muszą pojechać kilkanaście kilometrów dalej. To dodatkowa strata czasu i pieniędzy. Tym bardziej, że do tej pory tacy przedsiębiorcy jak ja doskonale radzili sobie z kontrolą pojazdów rolniczych ważących powyżej 3,5 tony i nikt naszych umiejętności nie kwestionował.

Jak rekordowe temperatury wpływają na sprzedaż ciągników?

Sprawdź, jakie maszyny sprawdzają się w niskich i wysokich temperaturach.

10 czerwca 2018

Mundial z AgriTrac. Piłka jest okrągła, a ciągnik…?

Niemcy, Rosja czy Brazylia – sprawdź, w której z tych wsi pracują mocniejsze traktory.

17 czerwca 2018

Rejestracje ciągników w maju. Silna rywalizacja producentów

W maju tablice rejestracyjne otrzymały 683 nowe i 1284 sprowadzone z zagranicy ciągniki. Co jeszcze mówi raport AgriTrac?

11 czerwca 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close