Konsument a prawo: co zrobić z nietrafionym prezentem?

Konsument a prawo: co zrobić z nietrafionym prezentem?

Mikołaj nie trafił z prezentami? Według prawa możemy je zwrócić, jednak są sytuacje, kiedy pojawiają się problemy.

Co zrobić, gdy Mikołaj nie trafił z prezentami? Według prawa możemy je zwrócić, jednak są sytuacje, kiedy pojawiają się z tym problemy. Warto dobrze znać swoje prawa! Co w takim razie może konsument, a co nie?

Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, nabywcy przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie do 14 dni. W myśl tego zapisu można zwrócić towar kupiony zarówno przez Internet, przez telefon czy też w ramach sprzedaży wysyłkowej. W przypadku zakupu dokonanego za pośrednictwem platformy Allegro możemy zwrócić produkt kupiony zarówno za pomocą Kup teraz czy w licytacji, jednak sprzedawcą musi być firma, a nie osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

konsument a prawo

Istnieją jednak produkty, których zwrócić nie można, nawet gdy zostały kupione online.

Istnieją jednak produkty, których zwrócić nie można, nawet gdy zostały kupione online. Wśród wyjątków znajdują się m.in. produkty wykonane na indywidualne zamówienie, np. sukienka szyta na miarę, czy produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności np. artykuły spożywcze, rozpakowane płyty z muzyką, filmami, programami komputerowymi.

W przypadku treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, tj. pobrane z Internetu programy komputerowe, gry, muzyka, filmy, e-booki, konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli spełnienie wybranego przez kupującego świadczenia rozpocznie się za jego wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu przez sprzedawcę o utracie tego prawa.

W jaki sposób zwrócić towar?

Jeśli sprzedawca nie poinformował kupującego o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy od otrzymania towaru.

Aby zwrócić zakup, należy wysłać e-sklepowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy (listownie lub e-mailem). Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. W przypadku nabycia kilku rzeczy, które zostały dostarczone osobno (partiami lub w częściach), czas na odstąpienie liczy się od dostarczenia ostatniej rzeczy (partii, części). W momencie zawarcia umowy na regularne dostarczanie towarów przez jakiś czas, np. prenumeraty, termin na odstąpienie zaczyna się od momentu otrzymania pierwszej rzeczy. Sam zwrot towaru musi jednak nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia oświadczenia – liczy się data nadania.

Jeśli sprzedawca nie poinformował kupującego o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy od otrzymania towaru. Należy pamiętać, że sprzedawca nie może od nas wymagać dowodu zakupu w konkretnej formie (paragon, faktura, rachunek). Czynność tę można udowodnić na różne sposoby, np. powołując się na potwierdzenie płatności lub e-mail z potwierdzeniem transakcji.

konsument a prawo

W przypadku nabycia kilku rzeczy, które zostały dostarczone osobno (partiami lub w częściach), czas na odstąpienie liczy się od dostarczenia ostatniej rzeczy (partii, części).

Ile odda sprzedawca?

Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu równowartości ceny towaru oraz kosztów doręczenia zamówionych towarów z e-sklepu do klienta. W przypadku kosztów doręczenia odpowiada tylko do zwrotu wysokości odpowiadającej najtańszej opcji dostawy, jaka była możliwa podczas składania zamówienia w zakresie wybranego towaru. Jeśli konsument wybierze kuriera jako formę dostawcy i zapłaci za nią 18 zł, to w ramach zwrotu może otrzymać jedynie 8 zł, czyli tyle, ile kosztuje najtańsza dostawa przez Pocztę Polską, jeżeli opcja ta była dostępna w trakcie składania zamówienia. Natomiast koszty odesłania zwracanego towaru do e-sklepu np. opakowania i nadania ponosi klient.

Jeszcze inaczej wygląda sytuacja, w której to kupujący samodzielnie i z własnej inicjatywy wybiera środek transportu, np. dzwoni do kuriera i zleca mu odbiór przesyłki od sprzedającego. W takim przypadku przedsiębiorca po odstąpieniu konsumenta od umowy nie musi zwracać kosztów doręczenia zamówionych towarów.

W sytuacji, gdy dostawa towaru do konsumenta jest „gratis”, czyli została wliczona w cenę towaru lub przedsiębiorca sam bierze na siebie jej koszty, to sprzedający musi zwrócić całą kwotę, jaką klient zapłacił za towar.

Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu. Może się jednak wstrzymać ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez e-klienta dowodu jej odesłania.

konsument a prawo

Nietrafione prezenty w większości przypadków możemy zwrócić.

Co gdy towar jest zniszczony?

Kupując w sklepie internetowym, konsument ma pełne prawo obejrzeć i wypróbować daną rzecz tak, jak mógłby to zrobić w normalnym, stacjonarnym sklepie. Może zatem przymierzyć odzież lub buty, zdjąć opakowanie, ale tylko gdy jest to konieczne do przetestowania rzeczy i jeżeli produkt udostępniono w sklepie stacjonarnym bez opakowania do obejrzenia. Kupując toster, można go wyjąć z opakowania, obejrzeć, zbadać, jakie ma funkcje, sprawdzić, czy się włącza, ale nie można już zrobić w nim tostów. Przy zakupie butów można je przymierzyć, przejść się po pokoju, ale nie można iść w nich na spacer.
W niektórych wypadkach dozwolone testowanie może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia towaru. Nie oznacza to jednak, że konsument otrzyma pełną zapłatę za zwrócony towar.

Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Prawo klienta do odstąpienia od umowy zakupu nie zależy od stanu, w jakim towar wrócił do sklepu. Można więc odesłać rzecz nawet całkowicie zniszczoną, np. porysowany monitor komputera. W takim przypadku w pierwszej kolejności strony umowy powinny spróbować porozumieć się co do procentowego określenia zużycia przedmiotu. Jeżeli jednak nie dojdą do konsensus, kwestię tę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.

Szkoły rolnicze w województwie małopolskim

Szkoły rolnicze w województwie małopolskim są potrzebne, mimo że przeciętna pow. użytków rolnych wynosi tylko 4 ha. Bez odpowiednich kwalifikacji ani rusz!

20 sierpnia 2017

W tym roku zbiory papryki dorodnej i wybarwionej

Podczas prowadzenia plantacji papryki do podstawowych zabiegów należy odpowiednie nawożenie i ochrona roślin.

8 sierpnia 2017

Trzeba zwalczać szkodniki borówki

Borówkowe żniwa w tym sezonie zaczęły się w Polsce już w drugiej połowie lipca. Borówka jest codziennie dowożona na rynki warzyw i owoców. Świeże jagody trafiają następnie na rynki i do sklepów spożywczych. Czy...

18 sierpnia 2017

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij