Produkcja borówki w Europie — Polska liderem

Produkcja borówki w Europie to prawie 17% światowej produkcji tych owoców. Od roku 2010 wzrosła ona o 149%. A jaki udział ma tu Polska?
Produkcja borówki w Europie zaspokaja potrzeby konsumentów od marca do września. W pozostałych miesiącach na europejskie rynki trafiają owoce z Ameryki Południowej i Afryki. A polska produkcja mieści się w jeszcze krótszym okienku, trwającym od lipca do września.
Spis treści
Polski sukces w produkcji borówek
Polska jest największym producentem borówki w Europie i szóstym na świecie. Od roku 2019 produkcja wzrosła o 60%. W ostatnim roku — o 25%. A to światowy rekord procentowego wzrostu produkcji.
Tak duży wzrost produkcji to zasługa popularyzacji spożycia owoców borówki w Polsce. Pierwotnie polskie borówki trafiały głównie na eksport. Obecnie, wraz z innymi polskimi owocami jagodowymi, stanowią jedno z najważniejszych ogniw łańcucha polskich superowoców. A borówki, dzięki temu, że uprawia się je na całym świecie, dostępnie są niemalże przez cały rok.
Jak dużo borówki spożywa się w Polsce
Borówka w Polsce cieszy się niemalże tak dużą popularnością jak w swojej ojczyźnie, czyli Stanach Zjednoczonych. W 2022 r. średnia konsumpcja na mieszkańca w Polsce osiągnęła 1,83 kg/osobę. A rynek rozwija się dynamicznie, podążając za oczekiwaniami. Dlatego stare plantacje wymienia się na nowe, z nowymi odmianami, bardziej atrakcyjnymi z punktu widzenia klientów. Zmianom w strukturze upraw towarzyszy rozwój infrastruktury, która usprawnia przygotowywanie owoców do obrotu i pozwala przedłużyć ich trwałość oraz podaż.
Dzięki polskim plantatorom i współpracującym z nimi podmiotom produkcja borówki w Europie wchodzi na nowy poziom organizacji. Mianowicie polska organizacja produkcji borówki pozwala uzyskać jakość owoców, która zdobywa uznanie wśród odbiorców na całym świecie.
Produkcja borówki w Europie i w Polsce — jaka przyszłość?
Dynamiczny rozwój upraw borówki w Polsce zapewnił jej nie tylko pozycję lidera w Europie. Stał się także przyczyną kłopotów związanych z dużą podażą owoców w szczycie sezonu. Gwałtowny wzrost kosztów produkcji obniża rentowność produkcji.
Jednakże dużą szansą dla polskiej borówki jest otwarcie chińskiego rynku. Chiny mają dużą produkcję borówki, ale z uwagi na chłonność rynku jest jeszcze dużo miejsca dla polskich owoców.
Źródło: polskiesuperowoce.pl
Czytaj również: Zmowa cenowa w skupach malin? UOKiK to sprawdzi
